Dags för tut?
Jag läste i tidningen… Vadå tidningen? kanske ni undrar, i varje fall om ni bor utanför tätorten, och liksom vi inte längre får morgontidningen i brevlådan på mornarna.
Jo, det är visserligen sant att tidningen ändå delas ut lagom till eftermiddagskaffet, samtidigt med posten. Vid det laget har en annan folkgrupp redan läst kvällspressen, som vi på landet inte får över huvud taget.
Men på måndagarna har vi en service som den andra folkgruppen går miste om. Då får vi glesbygdsbor hela tre exemplar på en och samma eftermiddag! Det må vara att nyheterna som de förmedlar är så gamla att de redan känns uttjatade av TV och radio, men ändå… Har man tur kan man dessutom hitta någon liten notis från den egna hemtrakten i åtminstone något av numren.
Men nu var det inte de sparsamt förekommande lokalnyheterna i den regionala papperstidningen, som fick mig att misshandla tangentbordet den här gången, utan en diskussion som pågår i åtminstone en av våra rikstidningar. Diskussionen förs av en helt annan folkgrupp än vår, och vi kan kalla dess medlemmar för storstadsbor, eftersom de är det.
Och diskussionen gäller kollektiva kommunikationer, som helst borde vara gratis, det vill säga finansierade med skattemedel. Jo, jag svänger mig medvetet med fina uttryck, men vad jag menar, är tunnelbanevagnar, pendeltåg och bussar.
Jo, men bussar vet ni väl vad det är, åtminstone ni som bor i tätort? Här ute på landet springer vi fram till staketet och stirrar häpet om det händelsevis råkar passera en sådan. Ja, jag skrev passera, för stannar gör den ju inte.
Ni får ursäkta att jag ibland är lite disträ (OK, tankspridd då), men det där med bussar fick mig att tänka på en gammal vän som en gång var sin hemkommuns representant i något som på den tiden hette Bergslagsdelegationen. Det var någon slags samarbetsorganisation för bergslagskommunerna, och om ni inte visste det förut, så fick de en massa pengar att sätta sprätt på. Kanske var det därför som så många ville vara med, att halva Sverige ville räknas till Bergslagen.
Jo, det är sant. Ta Tierps kommun i Uppland till exempel.
Handen på hjärtat, inte trodde ni att den räknades till Bergslagen och delade Bergslagskommunernas problem? Det trodde inte min gamle vän heller, när delegationen förlade ett av sina möten dit, och efter en superb bjudmiddag på delegationens bekostnad, fann han sig föranledd att utbrista: -Asfalterade vägar överallt, bussar som går var tionde minut och köpebrännvin till middan! Det har inte ett enda dugg med Bergslagen att göra!
Men tillbaka till mitt huvudämne som alltså berör glesbygdsbornas kommunikationsproblem men inte handlar om på vilket sätt man betalar sin biljett, utan hur man ska kunna komma nånstans alls, utan att ta till den egna bilen. Och här har jag ett förslag, som skulle göra det lättare för folk att bo kvar på landet.
Alla som bor utefter vägar där inga bussar eller andra kollektiva färdmedel finns att utnyttja, borde ha rätt till TUT. Vi har ju redan ROT och RUT, så varför inte TUT också. Det skulle innebära att när vi ska ut och resa, så får vi 50 procent avdrag på kostnaden för taxi från hemadressen till närmaste busslinje. Reformen går säkert att finansiera med en liten lokal höjning av bensinskatten i storstan! Då skulle ju även vi kunna utnyttja kollektivtrafiken på bättre villkor, och kanske skulle det också räcka till ett litet stöd till distribution av morgontidningen? TUT!
Björn Öringbäck
Hela Sverige skall leva??????? Vem har sagt det en gång? Håller fullständigt med innehållet i artikeln
Helhjärtat stöd från mig
Vilken bra idé
Hej olycksbroder vi bor också lite utanför tätorten och numera får vi inte tidning på lördagarna utan den kommer först på måndag Men att samarbeta med företaget som kör ut reklam på lördagen det tycks vara omöjligt Länge leve landsbygden men hur länge.
Leif i Nittkvarn