News

klart.se

Arkiv

Ställdalens Naturstudieklubb bor på tåg

Ställdalens Naturstudieklubb bor på tåg.

2015-01-02

En lite gråkall och blåsig fredagmorgon träffas några medlemmar i Ställdalens Naturstudieklubb. Det är dags för årets tredagarsresa.
Färden går norrut via Borlänge och Falun mot Sandviken.
Första målet är Wij Trädgård i Ockelbo.

Vi åt en god lunch på restaurangen.
Trädgården hade inte öppnat för säsongen men tack vare personliga kontakter fick vi en guidning och därmed en god inblick i hur man planerat och tänkt inför säsongen.
Tyvärr hade inte blommningen satt igång än. Vi fick vet att man planerade att hylla Ingrid Bergman denna sommar. Det är 100 år sedan hon föddes. Hennes dottter, Isabella Rossellini är personligt bekant med Gunnar Krantz som äger Wij Trädgårdar och kommer att besöka Ockelbo den 20-23 augusti.

Man har förberett firandet genom att i rosenträdgården sätt upp stora bilder från Ingrid Bergmans filmer. Hon var ju en mycket vacker kvinna och de stora bilderna visade hennes skönhet.

Vackra tulpaner blommade i en del av örtagården.

Kamerorna användes flitigt.
Vi besökte växthusen där det just nu var mycket växter både blommor och grönsaker. Vid entren till Trädgårdarn ligger Skogens Trädgård. Den är uppdelad i flera rum såom Heden och Klapperstensfälten, Tjärnen , Myren och Brynet. Det var fantastikt att se hur man på små ytor visar specifika karaktärer. Trots blåst, men som tur var inget regn, blev det en fin upplevelse. Vill man få maximalt utbyte av Wij Trädgårdar bör man besöka den i juli och augusti. Vi tackade vår kunniga guide och åkte vidare.
Nästa mål blev Tärnsjö. Där hade vi bokat övernattning för två nätter.

Vandrarhemmet var ett tågsätt.

En soppa intogs i ett minimalt utrymme men stämnigen var god med många glada skratt.
Sköna sängar och en mycket trevlig värdinna gjorde att det blev en upplevelse i sig. God frukost serverades efter en natts skön sömn.

Första målet var Skekarsboberget, där de flesta tog sig upp i ett högt utsiktstorn med utsikt över stor del av Färnebofjärden. Där fick vi också se hur man sprutade mot mygg med helikopter.
Färden gick vidare mot Sevedskvarn där det medhavda kaffet smakade bra. Efter en stunds letande hittade vi den sällsynta sumpviolen även kallad Dalälvsviolen.

Naturum i Gysinge kursgård blev nästa mål.

De flesta hann också med en promenad nere vid forsen. Det var mycket vatten så det var en mäktig upplevelse.
Nu gjorde sig magen påmind så vi intog en god lunch på PRO:s lunchrestaurang.
Eftermiddagen blev lite äventyrlig p.g.a vi körde med hjälp av GPS.
Vi letade oss till Tyttbo. En promenad togs efter älven som där var mycket strid.

En kort färjetur tog oss över Dalälven. GPS:e tog oss sedan på vägar som slutade i återvändsgränd men så småningom kom vi ut på bättre väg.
Vi kom för sent till Tärnsjö för att kunna handla så det blev middag på en pizzeria. Kvällen avrundades med trevlig samvaro i samma lilla utrymma som vi ätit kvällen innan.
Hemfärden gick genom ett sommarfagert landskap.

I närheten av Ängelsberg såg vi se en del av hur den stora branden 2014 hade drog fram. Det var en skakande upplevelse.
Så var vi åter hemma i Ljusnarsberg med ännu en upplevelse rikare.