News

Resa i trollska Tiveden

Resa i trollska Tiveden.

2016-09-15

Ställdalens Naturstudieklubb har gjort en tvådagarsresa till Tivedens Nationalpark.
Startade lördag morgon i stålande solsken. I Grythyttan stannade vi för förmiddagsfika. Färden fortsatte via Loka och Karlskoga mot Laxå där var det dags för lunch och inköp till kvällens gemensamma middag.
Nu var siktet inställt på Vitsand ett av områdena i Tiveden där många vandringsleder går ut ifrån eller passerar.
Det långa vita sandstranden inbjöd till bad för flera av deltagarna. Vi andra plockade fram kaffetermosarna och njöt i full drag av det vackra sensommarvädret.
Så var det dags att prova någon av lederna. God hjälp fick vi av naturguiden Cecilia Söderberg. Hon var mycket trevlig och tog sig god tid med oss. Tärnekullerundan var kortast men enligt Cecilia rätt krävande men några av oss gick ändå iväg och kom också tillbaka.

Efter den leden fanns Vitsandgrottorna. Det var en stor samling med väldiga stenblock som låg huller om buller som bildade grottliknade hålrum. Undertecknad med fotograf vandrade dit och fick en hisnande naturupplevelse.

Vi fortsatte genom en ”John Bauerskog” till Junker Jägares sten. Ett väldigt stenblock.

Sägnen berättar att där sökte en jungfru skydd när hon tillsammans med Junker Jägare, som hon älskade, flydde från hennes fars planer på vad han ansåg en lämplig make till henne. När Junker Jägare gick för att skaffa mat till dem kom faderns folk dit. Han hade sagt åt dem att hon skulle tillbaka hem levande eller död. Eftersom hon inte lät sig tas levande dödade de henne. Det sägs att mörka kvällar kan man se en huvudlös kvinna vandra runt stenen eller en man stå där med en tjäder över axeln.
Hela eftermiddagen tillbringade vi vid Vitsand med att upptäcka detta trollska landskap.

Mot kvällen åkte vi till Tivedstorps Vandrarhem. Det blev också en positiv upplevelse. Tivedstorp är en liten by som en gång bebotts av ett antal familjer nu är många av husen inredda med rum för övernattning.

Några av oss delade rum i ett f.d. stall nu uppdelat i små rum och ett fint sanitetsutrymme. Höladan var nu ett stort sällskapsrum och ett väl tilltaget kök.

En stor altan var idealisk att inta kvällens kyckling- och kasslersallad på. Den underbart klara och ljumma kvällen gjorde att vi satt kvar tills mörkret inneslöt oss och vi fick uppleva fladdermössens födosök. Ett fint avslut på en bra dag.

Söndagmorgen frukost smakade bra och när vi röjt ur och städat rummen var det dags att resa mot nya mål.
Första stoppet blev huvudingången till Tivedens Nationalpark. Där pågår nybyggnationer som skall vara klara nästa vår då det blir invigning av utvigdning till nästa det dubbla av parken.
Därifrån utgår också leder som är mer eller mindre krävande så det blev att prova på. Det finns också fina upptäckter för dem som inte vill genomföra några stora strapatser.

Kaija och Gosia passade på att dricka källvatten från pumpen innan vi åkte vidare. Platsen kan rekommenderas för nästa sommars utflykt.

Är man i Tiveden måste man naturligtvis besöka Fagertärn och det gjorde vi.

De röda näckrosorna var överblommade men det var en mycket vacker natur runt tjärnen att njuta av. Förmiddagasfikat intogs. Några droppar regn hindrade oss inte. Snart sken solen igen.
Ett nytt stopp gjordes vid Vargklämman som är ett grottområde med 20 m långa gångar. Sägnen säger att man drev in vargar här för att sedan kunna avliva dem.

Några passade på att utforska grottorna bl.a Kimmo. Gosia gick in vid vägen och kom fram högt upp bland stenarna. Det var en mycket spektakulär upplevelse.

Ett sista stopp innan vi började hemfärden blev Kullängstugan ett torp från 1600-talet en pampig parstuga byggd av bonden Nils sågare. Det var imponerande att se de stora stockar som stugan var byggd av. Dessa stockar började som plantor någon gång på medeltiden. Huset var bebott fram till 1936.
Efter lunch i Laxå och glass i Nora kom vi åter till Ljusnarsberg.
En lyckad resa med vackert väder och många fina upplevelser fick vi med oss hem.

Text: Thyra Lundell Foto: Bengt Lundell

2 kommentarer till Resa i trollska Tiveden

• Frida Sandberg

Det verkar ha varit en underbar resa. Och vilka hemska sägner. Det är väl tur att man inte levde vid den tiden. Och hur ofta kan man bada i en sjö i mitten av september? Tack Thyra, det var nästan som om jag hade varit med

• Inger Aftonljus

Underbar resa! Vilka vyer!