Korta nyheter

Flagcounter

Flag Counter

Väder

klart.se

Translate:

Rallyförare årets Ljusnarsbergare

Rallyförare årets Ljusnarsbergare.

2018-06-21
Jacob Jansson har utnämnts till årets Ljusnarsbergare 2017.

IMG_3410_650px.1-1

Efter att ha pratat en stund med honom förstår man att utnämningen inte var slumpmässig. Jacob är en mycket trevlig ung man.

IMG_3419_650px-1

Jacob är ett gott exempel på ungdomar med framtidsdrömmar och som förverkligar dem.
Han brinner för rallykörning och är dessutom en duktig sådan. Ett bevis för det är att han vann Kopparsvängen i lördags. Tävling kördes i två etapper och han vann båda. Jacob har 2 SM guld och 1 SM brons i sin prissamling.
Till vardags kör han lastbil så han håller i en ratt stora delar av sin vakna tid på dygnet.
På gymnasiet läste han transport. Lite lutade det åt att bli mekaniker men när han tänkte efter kanske det skulle bli lite för mycket skruvade. Först ha det som yrke och sedan också ha det som hobby. Han valde därför att köra lastbil.
Rally började han köra redan som 16-åring. Morbror Jan Westlund har varit en förebild men även pappa Lars har stöttat. Idag är han en mogen rallyförare med tio års erfarenhet.
Till sin hjälp i bilen har han Stefan Gustavsson som kartläsare. Som mekaniker i depån finns brodern Johannes och för det mesta också Jan Westlund. Jacob tycker att de är ett väl sammansvetsat team.
Det är mycket arbete med bilen mellan tävlingarna. Allt skall ju var tipp topp när det är dags att starta på ett rally. Jacob och Johannes möts ofta nere hos Jan i hans garage för att finslipa bilens funktion.
Jacob har kört rally i Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Litauen. Förutsättningarna är inte detsamma i alla länder. I Sverige får man noterna på startplatsen. Då får man inte veta i förväg hur bana går. I andra länder skall man själv skriva sina noter och då får man köra sträckorna 2 gånger i förväg.
Jacob har finsk rallylicens för att kunna köra finska mästerskap. Där har han två tävlingar kvar i år.
Att tävla fodrar en hel del logistik för teamet men också för bilen. Det gäller att vara boka i god tid för att inte missa något. Men med åren har det blivit rutin.
Kopparbergarns skribent hade vissa förutfattade meningar om hur det är att åka rallybil. Jacob berättade att bilen invändigt är klädd med åtskilliga meter stålkonstruktion. Stolen är anpassad till förare och kartläsare så de sitter helt stadigt. Inga manövrar får dem att röra sig. Flamsäkra kläder och hjälm med halsskydd fullbordar skyddet. Två gånger har Jacob rullat men han har inte skadat sig.
Vi kom också in på skillnaden att köra på vinter eller sommar. Han tycker inte att det var så stor skillnad. Kanske kan man ha lite hjälp av snövallarna om man använder dem på rätt sätt. Har föraren inte fingertoppskänsla så kan det bli ett hinder istället. På sommrarna kan vägdammet bli till lite hinder.
Under Kopparsvängen höll Jacob en medelhastighet på 116 km/tim. Bilen, som var en Mitsubishi Mirage R5, hade 300 hk.
Till sist ger Jacob ett räkneexempel på vad ett rally kan ge i intäkter till den kommun där det arrangeras ett rally. Kopparsvängen hade nästan 100 startande ekipage. Det innebär två personer i varje bil. I depån finns det i medeltal 2 personer. Alltså var minst 400 personer som var knutna till själva rallyt. Sedan har rallyt åskådare ute i skogarna. Alla dessa behöver mat och några övernattning. Det blir både pengar och goodwill.
När samtalet närmade sig slutet fick Kopparbergarn se en film som gav en känsla av att åka med en bit av Kopparsvängen. Det var en häftig upplevelse. Stefans röst dirigerade Jacob så att han kunde köra på max.

IMG_3425_650px-1

Kopparbergarn önskar Jacob och hans team lycka till. Vi kommer att följa hans framfart i skogarna.

Text Thyra Lundell. Foto Bengt Lundell

2 kommentarer till Rallyförare årets Ljusnarsbergare