News

Translate:

Flagcounter

Flag Counter

Väder

klart.se

Hour of Code – programmering

Hour of Code – programmering på schemat

16-12-07

_DSC1823

Kyrkbacksskolan har just nu en alldeles speciell aktivitet på schemat för alla klasser, nämligen programmering. Det låter väldigt avancerat och är lite knepigt faktiskt för en del, särskilt de yngre eleverna. Men intressant, det kan Kopparbergarn lova. Vi hälsade på 3B i tisdags eftermiddag där Thomas Hegefors och Yvonne Eriksson hade ett pass i ämnet. Thomas berättade och visade de små robotarna Blue-Bot, Dash och Robotråttan, vilka kunde fås att gå åt olika håll på diverse underlag.

_DSC1829a

Blue-Bot har knappar på ryggen – framåt, höger, vänster, bakåt och nollställning. Även Robotråttan har samma typ av knappar.

_DSC1851

Dash, som är lite större och verkligen en trevlig liten robot, programmerar man med en läsplatta. Framåt finns i olika längder beroende på hur många rutor den ska gå, 90 grader åt sidan och liknande uppgifter.

Eleverna delades in i grupper, som fick cirkulera från station till station med olika uppgifter och att de var ivriga, att få komma igång var det ingen tvekan till. Samarbetet i grupperna flöt på bra, även om en del killar gärna ville prova först.

_DSC1856

Eleverna kunde bilda ord med Dash, genom att låta den att gå från en bokstav till en annan. Då använde de läsplattan för programmeringen och det var nog den svåraste stationen.

_DSC1841

På en Sverigekarta gick Blue-Bot från ort till ort efter elevernas programmering. De hade också ett häfte uppgifter att lösa vid de olika platserna Blue-Bot skulle besöka.

_DSC1833a

Lite större, och kanske svårare att orientera sig på, var världskartan, som fanns vid en tredje station.

_DSC1843

Där, liksom vid Sverigekartan promenerade en Blue-Bot omkring efter elevernas programmering och sedan fick de lösa uppgifter tillsammans.

_DSC1848

_DSC1847

Den lilla Robotråttan skulle eleverna få att gå omkring på plattor de lagt i en speciell ordning efter olika uppgiftskort.

_DSC1850

Det gällde för råttan att hitta osten, som fanns någonstans på plattorna. Visst blev det fel ibland vid någon station och den lilla roboten kilade ut på golvet, eller åt helt fel håll, men då blev det inga sura miner utan skratt och dags att börja om igen.

_DSC1828

På ett bord i skolsalen fanns också en kobraliknande drake byggd av Thomas dotter. Den hade ett par motorer, som kunde få den att röra sig och en sensor i nosen. Kommer man i närheten gör den ett utfall och den första som prövade var Yvonne. Det klart att hon hoppade till, när draken öppnade gapet och anföll.

_DSC1845

_DSC1858

Även några elever hann pröva på, innan batterinivån var så låg, att Thomas måste sätta den på laddning. Han berättade också för Kopparbergarns reportrar, att det märktes på snabbheten och förmågan, om han hade äldre eller yngre elever i grupperna.

Han berättade också, att de har en särskild grupp i skolan, med elever från olika årsklasser som träffas och arbetar fram sådana här uppgifter åt kamraterna. Det är den gruppen, som har planerat och förberett det vi fick uppleva med klass 3B och vi tycker, att det här är ännu ett bevis på vilken trevlig och framåtsträvande skola Ljusnarsbergs barn får gå i.

Den som vill veta mera om programmering, robotar och annan teknik för barn, kan hitta mängder av information och tips på internet, men vill man veta mera om just Hour of Code så kan man besöka www.hourofcode.com/se. Robotarna som eleverna använde i skolan finns på www.hos.se.

Text: Inger Aftonljus
Foto: Björn Öringbäck

 

1 kommentar till Hour of Code – programmering

  • Frida Sandberg

    Oj, vad jag avundas barnen som får lära sig så mycket. Jag har fullt sjå (stavas det så?) att skriva en rakt upp och ner text, därför att datorn gör någonting annat än det jag vill