News

Translate:

Flagcounter

Flag Counter

Väder

klart.se

Arkiv

Konst & Rally 2023

Konst & Rally 2023

2023-08-24

Kopparbergarn Göran Hansson visar upp sin rallyikon under ”Konst och Rally” 2023.

En nöjd Göran Hansson MK Kopparberg framför sin röda Grupp 2 trimmade Saab V4. Bilen är topputrustad efter samma specifikation som Saabs fabriksbilar under 70-talet. Bilen är byggd av Willy Gustavsson och motorn trimmad av Ström i Trollhättan. Foto: Nils-Brage Pettersson

Till den första rallytävlingen i Resta tog vi mopeden, berättar Göran. Vi var i 15 års åldern och riktigt intresserade av rally. Vi var och tittade på ett vinterrally i Resta, strax utanför Ramsberg. Det här var i mitten på 60-talet, Evy Rosqvist körde Mercedes, kommer jag ihåg. Vi var ett gäng som var riktigt rallybitna. Vid 18 års ålder var det dags för körkort! Den första debuttanttävlingen kördes i Smedjebacken, som slutade med seger. Därefter drog det igång på allvar. Första bilen var en Grupp 1 Saab, köpt i Hällefors. Rätt snart blev det ett kliv uppåt till en Grupp 2 trimmad Saab V4. Och inte vilken som helst, nämligen Stig Blomqvists gamla fabriksbil! – Ja, det lär ha varit det. Motorn var på 1500 kubik och gav 139 hk! Som kartläsare hade jag Leif Frykberg.

Tar man bort motorhuven får man se en riktig fulltrimmad V4-motor med korsinsug och Weberförgasare. Topplock med dubbla avgasportar och ett motorutrymme som liknar fabriksbilarna från Saabs tävlingsavdelning under 70-talet. Foto: Nils-Brage Pettersson

Men nu är det dags igen, också den här gången i ett riktigt ”racer åk”! Om man kan säga det om en rallybil. Den klassiskt röda V4:an är utrustad efter konstens alla regler. Precis som fabriksbilarna under Saabs tävlingsavdelning. Göran har haft bilen i två år och har precis avklarat Midnattssolsrallyt i den. – Men vi var nära en rullning i målkurvan på sista sträckan, berättar Göran. Kartläsare var Leif Axelsson, också MK Kopparberg.

Den andra rallybilen på plats är av märket Volvo 940. Ägare och chaufför är Tommy Eliasson Storfors MK. Lyfter man på motorhuven får man se en rak ställd JB Engine-motor på bortåt 300 hk. Foto: Nils-Brage Pettersson

Tommy Eliasson är en SM-förare. Han är en snabb chaufför i en mycket snabb bil. Bilen går i den trimmade klassen och han tillhör toppförarna. Däremot är marginalerna små, ja ytterst små! – I Kullingstrofén var vi snabbast på första sträckan, berättar han. Inför den sista sträckan låg vi fyra, 9,2 sekunder efter ledaren Lars Engström. Också han i en Volvo 940. Däremot sista sträckan som var på över 2 mil, blev det lite misstag vid vägbyten och då försvinner sekunderna snabbt!

På plats hos Svevia sponsorevent och klubbträff arrangerat av Nora MK. Tommy Eliasson gör sig redo för att skjutsa undertecknad i sin ”heta” Volvo 940. Foto: Nils-Brage Pettersson                                                                                           

 

Vill du åka med, frågade Tommy? Javisst ville jag det! – När åkte du senast, frågade han. Det var när jag körde själv, sista rallytävlingen Skinnskattebergrundan i februari 1999. – Oj då, sa han! Med lånad Peltor-hjälm och fastspänd i sexpunktsbälte var vi redo. Först en runda för att värma upp bromsarna, sa Tommy. Jag märkte direkt vilken kraft, bromsar, fjädring, styrning bilen hade! Det var skillnad mot min trimmade klassiska rallycups Amazon! En milsvids skillnad …

Full fart iväg, vinkel vänster, bakdelen i vägkanten och växlarna matades i. Igen vinkel vänster, nästa växel, igen nästa, korta broms och därefter full gas igen, nästa växel i. Kurvorna togs med fullt hjulspinn och korta rattrörelser. Halva bilen i vägrenen och utanför ibland. Snacka om fartresurser. Jag förstår att det här är en vinnarbil. Men måste också tillägga, en mycket duktig chaufför bakom ratten! Vilken utveckling på bil! När vi var klara sa jag till Mats Larsson Nora MK. – Det var en riktig resa jag fick. – Ja men han har tempot i kroppen, svarade han. Jag kan inte mer än instämma! Tack för åkturen Tommy Eliasson!  Jag var riktigt imponerad av både bil och chaufför!                 

                                                 

Naturligtvis har konsten sin givna plats! Det var ju så det började. Akvarellkonstnären Karin Pettersson utvecklar sitt målande,  bl. a. genom att använda sig av ”stonepaper” för sina konstverk. Det har visat sig blivit väldigt omtyckt. Bilden från förra årets utställning. Foto: Karin Pettersson   

På lördag 2/9 vid Skogshyddan kommer sakkunnig i rally Mikael Lönnström Nora MK vara. Foto: Nils-Brage Pettersson

På söndag 3/9 vid Skogshyddan kommer sakkunnig i rally Leif Axelsson MK Kopparberg vara.Foto: Nils-Brage Pettersson

 

Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Tommy Eliassons grymma Volvo 940 Grupp H och Göran Hanssons ikoniska Saab V4 Grupp 2 trimmad. Inne i garaget finns det resultat, startlistor, foton från åren mellan 1970 till 2000.

Konst och Rally är den  2–3 september mellan kl. 10:00 – 17:00.

Text: Nils-Brage Pettersson

Kommentarerna är avstängda