News

Translate:

Flagcounter

Flag Counter

Väder

klart.se

Kollationering på Opera på Skäret

 Kollationering på Opera på Skäret

14-06-23
Alla deltagare i sommarens opera på Skäret samlades den här dagen för att lära känna varandra, fotograferas och få göra sig bekanta med den unika operascen, som vi har i Ljusnarsbergs kommun. Man samlades i Lilla Scenen och efter ett inlednings- och välkomsttal av Sten Niclasson fick alla resa sig upp och berätta vad de har för uppgift i Otello. De flesta tillhör kören, men det finns också med en skara solister.

_DSC8271

Regissören William Relton är den första utländska regissör som Opera på Skäret anlitar och han berättade utförligt om sin känsla för och sin tanke med Otello.   

– Otello berör mig mycket, säger han. Den är så verklig och Shakespeare tyckte själv att den var hans bästa. Det är en enkel och ren historia under 36 timmar på en plats. Dessutom handlar den om svartsjuka och vi känner igen oss, för alla som varit kära, har någon gång känt av hur det är att vara svartsjuk. Otello gjorde också ett fundamentalt misstag, när han inte pratade med sin hustru och han fick betala ett högt pris för det. Operan handlar dessutom om vanliga människor och inte om kungar och drottningar.

_DSC8273

WilliamRelton berättade också utförligt om hur scenen ser ut och fungerar. Han har en modell av den och visar var strålkastare sitter och var solisterna ska komma, stå och gå under spelets gång. Åtminstone hur han tycker just nu. Det kan bli ändringar efter hand, påpekade han.

_DSC8280

– Utrymmet är mycket stort, sa Relton. Hela huset är en enormt stor trälåda, en fantastisk plats att uppträda på. Det passar också Shakespeare och Otello, som kan ha ett enkelt arrangemang.

_DSC8275

Cordelia Chisholm, som står för scenografi och kostym, visade upp skisser på de kläder solisterna ska ha på sig. Många är av ganska enkelt snitt, för att understryka att det är vanliga människor det handlar om. Ändå ska varje rollfigur ha en klädsel, som betonar den roll de har. Desdemona har en sober stil och Cordelia Chrisholm jämförde en av hennes klänningar med Grace Kellys stil. Hon berättade dessutom att hon genast hade förälskat sig i det här arrangemanget.

_DSC8278

Dirigenten Marcello Mottadelli betonade att alla måste samarbeta som ett sammansvetsat team.

– Det som räknas är inte framgång för någon enstaka, utan för teamet, framhöll han. Vi måste gå på samma stig för att lyckas och efteråt ska vi samlas och äta en riktig middag, tyckte han.

Till slut fick alla närvarande både information och regler för sommaren. Reglerna  är tydliga och och finns till för att allt ska klaffa både tidsmässigt och utan missöden.

Innan alla gick ut till den enorma “trälådan”, hann vi få ett litet samtal med Sten Niclasson, som tycker att det är ett härligt gäng som ska verka tillsammans. Fyra av solisterna har varit med förut och resten är nya för Opera på Skäret. Även i kören finns nya medlemmar, som prövat in till sommaren och kommit med.

_DSC8288

Ute i själva operasalongen fick alla ytterligare information och inblick i var handlingen ska utspelas.

_DSC8294

– Ni behöver skor med gummisula, sa William Relton, som ställde sig upp på scenen. Annars kan ni råka att halka på det här underlaget.

Elof Lassfolk finns på plats och hör till fixarna i sammanhanget.

_DSC8306

Så blev det dags för fotografering. Opera på skäret har egen fotograf och egna pressombud, som ser till att föreställningarna f den reklam de behöver. Kopparbergarn drar sitt strå till stacken och vi försöker både fota och skriva så gott vi kan.

_DSC8312

Anna-Kajsa Holmberg gör Emilia, som är Desdemonas kammarjungfru. Hon är ny bland solisterna och tycker att det är häftigt i operalokalen. Sjunga opera började hon med på senare år och utbildade sig i Danmark och Italien. Annars kommer hon från Stockholm och var med i både teater och film som barn.

– Jag kommer att bo alldeles intill, säger hon. Emilia  är en liten roll, tillägger hon, men det är ändå jag som avslöjar allt på slutet och ställer till med kalabalik.

_DSC8316

Ole Jørgen Kristiansen har varit med tre gånger tidigare på Opera på Skäret. Han har Jagos roll, en av huvudpersonerna av det elakare slaget.

– Jag får göra otäcka saker och sjunga vackert på samma gång, säger han. Han kommer från Stokke på Østlandet i Norge. Att han kom med här, beror på att han sjungit Rigoletto både i Norge och Kina och det vad i den rollen, som han kom hit 2006. Han har varit professionell sångare sedan 1988.

_DSC8310

Andreas Hylthén, som är Opera på Skärets egen fotograf styrde och ställde när alla skulle  fotograferas. Men miljön är vacker, så det är inte svårt att hitta rätt bakgrund och omgivning.

Hans egna bilder kan ni se på Opera på skärets fb-sida, där det också finns en hel del information om vad som är på gång.

Länk!

Text:Inger Aftonljus
Foto: Björn Öringbäck

Kommentarerna är avstängda