Korta nyheter

Flagcounter

Flag Counter

Väder

klart.se

Translate:

Kollationering i vackert väder

Kollationering i vackert väder

18-06-26
Det har varit kollationering på Opera på Skäret. Från hela Sverige och många andra länder samlades solister för att träffas, lära känna varandra och få uppleva det fantastiskt vackra området, där de ska uppträda i sommar.

DSC00266

Operachef Sten Nicklasson inledde med att som tidigare år berätta historien om hur operan kom till, hur han fann den underbara platsen och om den första föreställningen, då 600 personer kom för att se den och hade stolar med sig att sitta på.

DSC00269

Så introducerade han stabens medlemmar och många av dem kommer från trakten.

DSC00273

Alexander Nicklasson, konstnärlig ledare, är den som väljer repertoar och tyckte, att detta är den bästa säsongen. Varför just Don Carlo? Jo, redan som 11-åring hörde han musik ur operan och blev helt begeistrad. Sedan har den operan följt honom i tankarna och nu ska den upp på Skäret.

Han presenterade produktionsteamet med kostym, makeup, peruk m.m.

– Jag är en operanörd, konstaterade Alexander och berömde de solister, som ska stå i rampljuset. Sedan presenterade han dem en och en, innan körmedlemmarna fick resa sig stämvis. Det visade sig, att det bara fanns två altar och han konstaterade, att de får ett tufft jobb.

Efter hand fick sedan alla andra medverkande ställa sig upp och det är verkligen en riktigt stor samling människor, som alla ska bidra med sin medverkan.

Till sist läste han upp de tydliga regler, som gäller vid medverkan på Opera på Skäret.

DSC00300b

Sigyn Stenqvist och Caroline Romare, båda kostymskapare i denna uppsättning, berättade hur de sökt material till de kläder, som solisterna ska bära. Efter att ha fått höra, att de aldrig skulle lyckas, fick de ändå chans att köpa in tyg i Indien med guld och annat vackert, som nu pryder kläderna. Det är verkligen en fantastisk upplevelse, att beskåda de vackra plaggen, varav en del måste bäras av båda solisterna, som har samma roll i olika team. Caroline visade hur man genom att ha snörning i ryggen, kunde anpassa plaggen till olika storlek. Hur dräkterna ser ut i detalj, avslöjar vi inte här. Det får man se, när man bevistar föreställningen. De är en upplevelse! Vi lovar!

DSC00264

Här finns i alla fall idéerna som skisser och visar hur man letat efter bilder som förlagor.

DSC00312

Men scenen hägrade i mångas sinne. Hur ser den ut för att passa denna opera? Tillsammans med regissören berättade Sven Östberg, som länge varit platsens scenograf, om idéerna till hur sceneriet skulle fungera. Han har sina grundformer, som han kan laborera med, förändra, vrida, dela isär och plocka ihop. Allt detta ger olika möjligheter, att få en grundscen att bli till många olika bakgrunder till spelet. I år är det något alldeles särskilt, men Kopparbergarn avslöjar inte de magiska förändringarna.

Sven hade en fundering också om, att det inte kunde vara lätt att vara barn under renässansen, den tid som Don Carlo utspelar sig i. Det är en komplicerad tid, men makt är förstås viktig under alla tider. Stora byggnader gav maktkänsla och lite av det, har man försökt få fram på scenen.

DSC00353

Regissören, William Relton, berättade i sin tur eldigt och entusiastiskt om allt det fantastiska och i händerna höll han en liten modell av byggnaden på scenen, där han kunde visa funktionen. Han betonade också att fastän man jobbar i olika team olika kvällar, finns inget A- eller B-lag. På Opera på Skäret är alla lika viktiga.

DSC00371

Efter en smaklig lunch kunde Kopparbergarn både fotografera de medverkande och få lite närmare prat med några.

DSC00391

Först och främst ville vi träffa Charlotta Larsson, en Hälleforstjej vi faktiskt sett växa upp och bli en stjärna och som har slagit ner sina bopålar i Björksjön. 1993 blev hon färdig operasolist och har framträtt i flera olika roller mest i Sverige och Norden, men också i Tyskland och med Folkoperan även i USA och Israel.

Charlotta älskar att sjunga och redan som mycket ung kände hon, att operasång, det var något som passade henne. Startknappen var när hon hörde Kjerstin Dellert sjunga Oh, Carl-Gustav på kungens bröllop. Hon prövade falsettläget och så var det hänt: “Det här är jag!” visste hon. Sten Nicklasson träffade hon för ett antal år sedan i ett gemensamt uppträdande, där han var solist och hon medlem i kören och så har samarbetet fortsatt.

Nu ska hon sjunga för 6:e gången på Skäret och vara Elisabetta i Don Carlo.

DSC00396

Charlotta delar rollen med Ingegjerd Bagøien Moe och Kopparbergarn kommer att presentera henne och andra solister i kommande inlägg.

DSC00416

Det var en solist. Men vi träffade också en medlem av kören. Mats Eriksson kommer från Göteborg, men bor numera i Stockholm, är baryton och går på operautbildning. På Kulturama går han på klassisk sånglinje och sång- och teaterlinje.  Genom skolan och kompisar fick han veta, att man kunde gå på audition på Örebro musikhögskola för Opera på Skäret. Hört och gjort – han kom med.

– Det ledde hit, uttryckte han sig och han tycker att det är en fantastisk plats, verkar vara ett fantastiskt gäng och känner, att det här blir inspirerande och spännande. Det blir hans fritidssysselsättning, för han jobbar i veckorna, men till själva operatiden, ska han nog se till, att han har semester.

DSC00386

Till sist en statist. Peo Backström ska vara fångvaktare i Don Carlo och fastän han är väldigt ung, tycks han ha stor erfarenhet av teater och sång. Han kommer från Ludvika och spelar teater i Borlänge just nu. Han har uppträtt i flera sammanhang och känner glädje över att få agera.

– Men rösten körde fast, berättade han, så jag får ta det lugnt, när jag känner av att stämbanden konstrar.

DSC00378

Kören

DSC00395

Närvarande solister.

Text: Inger Aftonljus
Foto: Björn öringbäck

 

 

 

 

 

Kommentarerna är avstängda