Ljusnarsberg är en viktig del av ”Sveriges ryggrad”!
I torsdagens Nerikes Allehanda (NA) finns ett angeläget debattinlägg om att persontrafiken på tågen genom Bergslagen återigen ifrågasätts. Detta med hänvisning till att antalet tågresenärer är för få.
I debattartikeln tar sju kommunalråd bestämt avstånd från alla inskränkningar av Tåg I Bergslagens persontrafik på sträckan Örebro-Gävle. Det är bra, till och med mycket bra.
I debattartikeln skriver man bland annat:
”Det skulle vara förödande för både pendling och tillväxt, kollektivtrafiken är en samhällsinvestering som gynnar både nuvarande och framtida generationer.”
”Om vi menar allvar med rätten till utbildning, arbete och ett levande land – då måste tågen finnas kvar.”
Debattartikeln är bra. Den behövs. Men den hade säkerligen blivit både tyngre och bättre om även kommunstyrelsen ordförande i Ljusnarsberg, Natalie Ström, hade varit med. Men det finns en bra förklaring till att hon inte var det.
Jag vet att debattartikeln rör sträckan Fagersta – Frövi och i den ingår inte vi. Därför var jag inte med i just det här debattinlägget, säger Natalie Ström.
Men det är viktigt och värdefullt att de tar debatten. Nästa gång kan det röra vår sträcka. Jag stöttar dem till 100 procent!
Kopparbergarn kan också tala om att så sent som för några dagar sedan blev Natalie Ström vald till ordförande för ”partnerskapet Bergslagsbanan” vars mål är att utveckla tågtrafiken i Bergslagen.
Partnerskap Bergslagsbanan bildades i januari 1996 och är ett samarbetsprojekt bestående av 14 kommuner som finns i anslutning till Bergslagsbanan. De 14 kommunerna är: Borlänge, Falun, Filipstad, Forshaga, Gävle, Hofors, Hällefors, Karlstad, Kil, Lindesberg, Ljusnarsberg, Ludvika, Sandviken och Smedjebacken.
Summa summarum, Ljusnarsberg är och förblir en mycket viktig del av tågtrafiken i Sveriges ryggrad, d v s Bergslagen!
Text: Arne Wikström
Bilder och layout: Erik Karlsson