Pressrelease från Jacob Jansson

15-08-24
image2

I lördags kördes den fjärde deltävlingen i årets Rally-SM. Tävlingen avgjordes över 8 specialsträckor på totalt 9 mil i skogarna omkring Askersund. Jacob Jansson utökade ledningen i Junior SM tabellen efter att ha vunnit för tredje gången denna säsong. Jacob och Andreas ledde hela tävlingen igenom men trots det var det en tight kamp under en större del av dagen.

– Vi tog tag i takt pinnen direkt, precis som planerat men konkurrenterna svarade upp bra och det var en rolig fight. Vi presterade ganska bra tider men känslan var inte riktigt på topp och körningen lite orytmisk, berättar Jacob.

In till service efter rallyts fyra första sträckor var ledningen så liten som en halv sekund. Ju längre dagen led började grabbarna hitta mer och mer rätt och inför den avslutande powerstagen hade de kört till sig en ledning på 17 sekunder. Väl där blev den en andra tid på sträckan och två bonuspoäng till de 15 som tilldelades för vinst i tävlingen.

– Det känns riktigt skönt med en vinst och vi är väldigt nöjda. Allt som allt gjorde vi en stabil insats. Vi fokuserade hela tiden på vår egen uppgift och körde vårt race när de andra jagade på bakifrån och det gav resultat. Nu börjar det se ganska bra ut i J-SM tabellen men än återstår två deltävlingar och mycket kan hända, säger Jacob.

Nästa tävling i Rally SM är East Sweden Rally och körs i Linköping om två veckor.

Foto: Alexander Eriksson