News

Naturstudieklubben till Birka

Naturstudieklubben till Birka.

2017-07-09

Ställdalens Naturstudieklubb har gjort ett besök på Birka.

Efter ett kort lunchstopp i Arboga gick resan till Mariefred och Mariefreds camping. Efter att ha installerat oss i våra rum drack vi eftermiddagskaffe med staden och Gripsholms slott i fonden. Ett tjugotal meter ner till en fin sandstrand kunde inbjuda till bad men det blåste hårt så det kändes inte viktigt.
När kaffet var urdrucket satt vi oss i bilarna för att gör ett turistbesök i Mariefred. Staden har en mycket gammal stadskärna.

Högst upp låg kyrkan.

Många vackra hus med annorlunda dörrar och fönster samt mycket blommor gjorde att kamerorna användes flitigt.

Vi tittade in på bakgårdar som var vackert dekorerade med blommor och sittplatser.

Efter en stund kom regnet så vi åkte tillbaka till campingen för några timmars umgänge och trevliga samtal.

Goda pajer köptes i champingens servicebutik. Det blev en fin kväll. Vinden mojnade och vi njöt av den vackra utsikten.

Spegelbild genom fönstret gav en annorlunda bild av Mariefred och kvällspromenaden.

De nästa tama gräsänderna var ett fint inslag och poserade villigt.

Skymningen sänkte sig över Gripsholms slott.

Och kyrkan

På morgonen blev det tidig frukost. Efter att ha städat rummen och packat väskorna åkte vi till Mariefred för att gå ombord på båten som skulle ta oss ut till Birka.

Innan avresan kunde vi beskåda sjöräddningens stora fartyg med både båt, bil och vattenskoter ombord. (Stora båten)
Det blev en solig men något blåsig resa. Färdvägen är mycket vacker mellan några av Mälarens alla öar.
Efter en dryg timme anlöper båten hamnen vid Birka på ön Björkö.

Vi började med att besöka museet.

Mycket intressant och upplysande.

Välgjorda modeller av staden Birka och dess vardag gav en inblick i livet för dem som levde där. Det fanns också massor av föremål som grävts fram på platsen. En kortfilm berättade om staden och dess innevånares vardag. Det var vikingarna som stod för den mesta av kontakten med omvärlden.
En timme senare återförenades vi för att gå på en guidad vandring.

En mycket kunnig och trevlig man, Emil, gjorde att vandringen blev mycket intressant. En flicka blev lite besviken då hon fick sin definition av viking förändrad. Vikingarna hade inga horn på hjälmarna. Horn användes som dryckeskärl.

Ett av stoppen gjordes vid gravarna efter några av de mest betydande personerna i staden.
Emil gav oss också en mer nyanserad skildring av Ansgars roll som Nordens apostel än vad åtminstone skribenten hade föreställt sig.

Ett besök gjordes vid Ansgarskorset som restes 1834. Tusen år efter sedan Ansgar landsteg i Birka. Korset står inne i det som idag är resterna av den stora borgen som en gång försvarat staden.
Något som också var mycket intressant var att man funnit fem gravplatser på Birka med olika begravningstraditioner. Det är ju anmärkningsvärt då Birka inte blev så gammalt.
När Birka var som störst bodde det 700 – 1000 personer där. Varför staden lämnades är man inte säker på, det finns många teorier. Staden hade då varit en viktig handelsort i 200 år. Det anses att Birka är Sveriges första stad.

Numera är Birka med Hovgården på Adelsö med på Världsarvslistan. Kungen bodde vid den tiden på Hovgården.
Efter guidningen hade vi tid att se oss omkring på egen hand innan båten avgick till Mariefred.

Några av husen som en gång fanns i Birka har man byggt upp

Vid bryggan ligger vikingaskepp.

På redden ligger det ytterligare några.
Så var det dags att gå ombord på båten som tog oss åter till Mariefred.

Väl framme satt vi oss i bilarna för återfärd mot Ställdalen. Mycket nöjda skildes vi med många intryck och även några nya insikter om vikingar och dess stad Birka.

Text: Thyra Lundell  Foto: Bengt Lundell

1 kommentar till Naturstudieklubben till Birka

• Frida Sandberg

Tack för rapporten. Man kan lära sig mycket även om man inte kan vara med