News

Translate:

Flagcounter

Flag Counter

Väder

klart.se

Arkiv

Barockens kvinnor

Barockens kvinnor

17-04-07
_DSC2243

”Kvinnan ska stå vid spisen och föda barn.” Det är ett uttryck, som jag hörde som liten, trots att regeln redan då hade uppluckrats en hel del. Barockens kvinnor, åtminstone de som hade någon betydelse, födde visserligen barn, men stod nog inte så ofta vid spisen. De skulle nog hellre vara förtjusande värdinnor, som leende tog emot makens vänner i hemmet och möjligtvis spelade en stund på något instrument som underhållning efter middagen. Annars kunde de ju brodera och se till husets pigor och drängar.

Konst var männens område liksom politik och ekonomi. Vad kunde väl en kvinna ha att säga om statens eller för den skull stadens styrelse och affärsliv. Inte mycket, tyckte åtminstone männen. Kvinnor tillsammans, tisslade och tasslade nog en hel del om manliga ting och det hände säkert titt som tätt, att de till sina män gav någon kommentar eller fråga, som kunde bli betydelsefull i sammanhanget.

I skolböckerna förekommer idel män som historiska figurer, men det finns lärare – jag är gift med en – som tar upp Gustav Vasas döttrar istället för hans söner och ger eleverna en bild av hur kvinnor och flickor hade det under historiens gång.

Det finns kvinnor under alla tider, som har levt avantgardistiskt och verkligen stuckit ut. Några av barockens kvinnliga kompositörer fick komma fram i Kopparbergs Tingshus på onsdagskvällen, då Giovannikvartetten med Daniel Carlsson sjöng och spelade verk av flera av 1600- och 1700-talets främsta kvinnliga skapare och utövare av musik.

_DSC2233

Thomas Lundkvist presenterade gästerna för en talrik publik med en kommentar om ”att det vore en sinnessjuk tanke, att halva mänskligheten inte skulle kunna skriva musik”.

_DSC2272

Min första reaktion var ett ”Oj! De har tänkt till.”, för på scenen, den som de skapat i Tingshuset, stod fem fantastiskt utstyrda musiker. De hade klätt sig i delar av den klädsel, som bars under barocken och hade både frisyrer och smink, som passade i sammanhanget. Baktill var kjolarna långa och vida, ärmarna hade spetsar och brodyrer, och kring halsen kunde man se krås och pärlor. Men framtill var kjolarna korta och man kunde se in till mamelucker och kjolställningar. Strumpor och skor hörde tiden till.

_DSC2262

Sofia Nelson spelade blockflöjt, Karin Samuelsson barockfiol, Anna Thorstensson barockcello och Marcus Mohlin cembalo.

_DSC2249

Daniel Carlsson är countertenor och sjunger med kvinnlig röst. Nej, det är inte falsett. Det är ett mer utvecklat röstläge. Det här är något mellan tenor och alt, om jag ska ge en enkel förklaring. Det finns möjlighet att höra dem på You Tube bara du följer länken nederst på sidan.

Varje musikstycke fick en introduktion genom att någon i ensemblen föreställde kompositören och berättade om sig själv. Så föreställde Karin Samuelsson Antonia Bembo och berättade hur hon övergivit familjen i Venedig och farit till Paris för att kunna utöva sin musik och ägna sig åt att komponera, trots att hon saknade barnen fruktansvärt.

Sofia Nelson berättade som Isabella Leonarda, att hon ägnade sig åt sin musik endast under rasterna, så att ingen skulle kunna klandra henne för att inte följa reglerna på det kloster i Italien där hon bodde.

_DSC2264

Förutom de här två framfördes musik av Barbara Strozzi, Julie Pinel, Francesca Caccini, Elisabeth Jacquet de la Guerre, och Mlle Denis, alla fantastiska kvinnliga kompositörer och musiker.

Barbara Strozzi levde ensam med tre barn i Venedig och kunde försörja sin lilla familj med sin musik.
Francesca Caccini var från början sångerska och fick utöva sin konst både i hemmet och sedan som gift med en sångare.
Inte heller Elisabeth Jacquet de la Guerre behövde offra något för musiken. Hon spelade sin Cembalo även för Ludvig XIV i Versaiiles.

_DSC2275

Giovannikvartetten har sin hemvist i Malmö och har varit aktiva i 12 år och spelat runt om i Sverige. Daniel Carlsson är från Ängelholm och är för tillfället engagerad vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Han har varit aktuell som countertenor både i Sverige och utomlands. Att publiken gillade deras framträdande, märktes på alla applåder de fick efter avslutad föreställning.

Text: Inger Aftonljus
Foto: Björn Öringbäck

Klicka, se och lyssna!

Giovannikvartetten med Daniel Carlsson

 

Kommentarerna är avstängda